sobota 13. července 2024

Verbascum densiflorum

Neboli - divizna velkokvětá. 

Tuto kytičku miluji už od dětství, když jsem jezdila k babičce k Mohelnu na prázdniny a chodili jsme se koupat k říčce Oslavě, tak tam kvetla na Ketkovském hradě. 

Ani nevím, jak se objevila na mé zahrádce, protože v okolí nikde neroste. Asi vytušila, že ji mám ráda a chtěla mně připomenout dětství.

Divizna velkokvětá je dvouletka, v prvním roce vytváří růžici zelených listů a teprve v druhém roce vyroste do výšky a na chloupkaté lodyze rozkvétají desítky žlutých květů. Takže při kosení trávy si musím dávat dobrý pozor, abych malé rostlinky /jednoročky/ nezlikvidovala.


Její květy obsahují flavonoidy a saponidy, jež pomáhají rozpouštět hleny, přispívají k normální funkci dýchacího systému, a proto se divizna užívá při onemocnění horních cest dýchacích. Pomáhá při vykašlávání hlenů.


Říká se jí také královská či císařská svíce, či pochodňová květina.


Květy divizny se sbírají od května do září. Je ideální, pokud květy stihnete usušit během jednoho dne. Suší se na sluníčku. Správně usušené květy mají zlatohnědou barvu a příjemně voní.


Nejčastěji se z usušené divizny připravuje čaj. Já si vždy vyrobím lahodný sirup, který se v případě potřeby užívá po lžičkách a nebo do čaje.


Letos se divizna opravdu vydařila. Takže suším a suším.....




A to už je moc dobrý a lahodný sirup.




20 komentářů:

  1. Diviznu měla na zahradě mamka. Občas mi udělala diviznový čaj a ten mi moc chutnal.
    Hezké nedělní odpoledne !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Diviznový čaj je opravdu moc lahodný a hlavně pomáhá a léčí.

      Vymazat
  2. I bez bylinkářského využití to je opravdu krásná rostlina, která nadělá i hodně parády

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak, tak. Máš pravdu. Jsou to nádherné zářící žluté svícny.

      Vymazat
  3. Když vidím množství sirupů, tak máš můj obdiv, kolik jsi jí dokázala na nasbírat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sbírám každý den. A když máš spoustu rostlin, tak to jde snadno.

      Vymazat
  4. No conocía los usos de la planta. Gran trabajo para hacer el jarabe. Besos.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, opravdu divizna je zázračná rostlina. Krásná na pohled a opravdu léčivá.

      Vymazat
  5. Stačí jedna rostlina na zahradě a množí se sama. Když je po dešti, tak krásně voní.

    OdpovědětVymazat
  6. Moc krásný článek a fotky o léčivce. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  7. Tyto krásné divizny často rostou i na skládkách a volně v přírodě. Jako děti jsme květy sbíraly a sušily a pak donášely do školy. Byla to taková součást školní výuky. Sušily se také kopřivy, březové listí, jitrocel kopinatý, podběl a mnoho dalšího.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem kdysi sbírala květy hluchavky. Ale to byla docela piplačka. Vůbec to nepřibývalo.

      Vymazat
  8. To je ale báječné milá Janko! kromě sladkých vzpomínek na dětství, ale mluvil jste o velmi užitečných a důležitých terapeutických vlastnostech. Objetí a šťastné pokračování léta.
    Ciao Susanna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji a přeji také pěkné letní dny.

      Vymazat
  9. Tetkapernikarka
    Užitečná i velmi krásná rostlina. Krásně vše vypadá i na Tvých fotkách. Ať sirup, v případě potíží, pomáhá. Nejspíš se může i jako prevence ?
    Přeji pěkné léto 🌞🍀 Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samozřejmě i jako prevence. jen tak na chuť, protože je opravdu moc lahodný.

      Vymazat
  10. Jani zdravím, to máš tedy úrodu ! Taky diviznu hodně sbírám, pomáhá mi na moje věčně nemocné průdušky. Hezké dny přeju, Lenka

    OdpovědětVymazat

To nemá konce......

 V půlce srpna, když jsme odjížděli na dovolenou k moři, tak jsem si říkala, že už dělám poslední marmeládku z ostružin. Ostatně už to byla ...