čtvrtek 19. října 2023

Jak kvete kapradina

 Našli jste už někdy květ kapradiny? 

Pokud ano, tak legenda praví, že se stanete neviditelným, že porozumíte řeči zvířat a stromů, že do vašeho domu nikdy neuhodí blesk, ani voda ho neodnese a oheň nespálí.

Tak, jak je to vlastně s květem kapradiny? 

S oním zlatým květem, který rozkvétá jen jednou za rok a to o svatojánské noci.

 Ona totiž kapraď nikdy nekvete. Jak je to možné? A jak se vlastně tedy rozmnožuje? Moc mě to zajímalo, a tak mou zvídavost uspokojila až knížka Naše květiny a hned jsem na naší zahrádce šla zkontrolovat pravdu jejího vysvětlení.

Když otočíte rub listu kapradiny, tak tam uvidíte hnědavé tečky.


A uvnitř těchto malých hrbolků je spousta drobných paliček a v nich je jemňoučký prášek. Na podzim tyto paličky popraskají a jejich obsah se vysype na zem a tam se promění v drobné zelené lístečky. Ty mají podobu srdce a jsou jen několik milimetrů velké. A z nich po čase vyroste nová kapraď.


A záhada je pro mě vyluštěna. 

Proč mám na zahradě tolik kapradin, když jsem nikdy její žádný květ neviděla.



12 komentářů:

  1. Kapradin je spousta druhů a jsou moc krásné, znám především ty v lesích.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  2. Zajímavý článek,zase jsem o něco chytřejší..

    OdpovědětVymazat
  3. Kapradí jsi hezky nafotila. O tom zvláštním kvetení lesního kapradí vím, ale jsou i druhy, které vyhání šlahoun a mají normální vysoký květ. Mám ho na záhonku před domem, ale květ vždy stříhám, jinak se to pak množí víc než plevel...Měj se moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jooo? Tak to vůbec nevím zase já. Já mám kapradí obyčejné z lesa.

      Vymazat
  4. Tak toto som nevedela, ďakujem za nový poznatok! Človek sa učí celý život :-)
    Pááá

    OdpovědětVymazat
  5. Tohle jsem náhodou věděla - máme kapradiny na chalupě, takže znám i rub listů...

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Janko, kapradiny mám taky ráda, hlavně ty v lese. Pozdravuju a přeju hezký víkend. Lenka

    OdpovědětVymazat
  7. Me encantan los helechos y sí conocía como se reproducen. Besos.

    OdpovědětVymazat

Tvořivá knihovna

Že nevíte o co jde? Hned vysvětlím. To je tzv. výtvarná dílna, kterou organizuje Městská knihovna a je určena především seniorům, tedy přesn...