sobota 30. dubna 2022

Naše studánka

 Odjakživa mám ráda vše, co nějak souvisí s vodou. Nevadí mi jarní či letní deštík, ba ani umývání nádobí či praní v ruce. Ráda pozoruji kapičky deště, jak dopadají na vodní hladinu a vytvářejí kola nebo bublinky. Fascinují mě velké vodní plochy, ale daleko více ty malé, ba nejmenší, a to jsou studánky. Takové ty opravdové už existují pomálu, většinou byly opraveny a zregulovány.

V místě, kde máme malou chatku se zahradou, tak tam v lese jedna taková byla. Ta opravdová. Byla jediným zdrojem vody na pití a vaření - pro nás chataře. Vždycky, když jsme šli pro vodu se starou konvicí či kbelíkem, tak to na mě v tichém lese působilo magicky a v mysli mi naskočil Sládkův text : " Znám křišťálovou studánku...". Představovala jsem si, jak v noci obyvatelé lesa přicházejí se ke studánce napít. 

Studánka slouží dodnes, ale je zmodernizována. Už to není malá vodní plocha. Voda vytéká z malé roury a je nad ní postaven malý domeček.

 Ochránci přírody ji zřejmě opečovávají a starají se o pořádek v jejím okolí. Letos přibyl i stůl s malou lavečkou. A při mé poslední cestě kolem se na něm objevilo 5 nových hrnečků.

Její voda je vyhlášená, protože kdykoliv jdu kolem cestou z vlaku k naší chatě, tak nedaleko stojí nějaké auto a lidé si vodu odvážejí do nádob sebou. Takže neslouží jen chatařům.


A má také své jméno. Jaké???



 No přece Bělinka!!!

18 komentářů:

  1. Také máme v okolí několik studánek, jsou opravené, ale asi bych se bála z toho napít. Rozhodně do přírody patří a je dobře, že jsou udržované.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dnes jsme byli u pramene říčky Punkvy. Také je to podobná "studánka". A všechny jsme její vodu ochutnaly.

      Vymazat
  2. Taky se pamatuji na lesní studánku, z které jsme jako děti běžně pily.Ale zjistila jsem, že v tom místě zanikla. Ale vím i o jiných, které jsou udržované a stále je možné se jejich vodou občerstvit.
    Příjemnou prvomájovou neděli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alespoň něco hezkého nám z té přírody zůstává.

      Vymazat
  3. Škoda, že takových studánek ubývá. Přeji krásné májové dny a děkuji za krásné velikonoční přání. Karel je přinesl ze schránky teprve před dvěma dny. Nikdo nám nepíše, tak pokud ze schránky nečučí Včelař, tak se neotevře.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, jsem ráda, že došlo. Ve schránce si pobylo asi dlouho. Ale to nevadí, hlavně, že dospělo ke svému cíli.

      Vymazat
  4. Vzpomínám na nádherné pořady o pramenech řek s nezapomenutelným Luďkem Munzarem. I u nás v Krušných horách bývaly potůčky a studánky, jak si je pamatuji z dětství, ale pak vysychala příroda a pramínky zmizely. Kamarád se zabývá přehradami a já si myslím, čím víc vody budeme u nás mít, tím líp nám bude. Hodně květnové pohody.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás skoro neprší. V celé republice vždycky hlásí deště a u nás ani nekápne.

      Vymazat
  5. Interesante ese pozo de agua. Un beso.

    OdpovědětVymazat
  6. Jani, Bělinka - to má moc hezké jméno ! Mám ráda studánky, kéž by jich bylo co nejvíc ! Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bělinka....Asi je to odvozeno od místa, kde se nachází. To místo se jmenuje Bělecký Mlýn, zkráceně - Bělák.

      Vymazat
  7. V Otrokovicích byla za Moravou taky studánka.Mamka si tam chodila denně pro vodu na kafíčko(to jí bylo skoro 80!)
    "Znám křišťálovou studánku"...teď nevím jestli to bylo ve 3.nebo v 5.třídě.Měli jsme ji znát,ale já raději běhala venku.Byla jsem vyvolána a o průšvih bylo postaráno ☻. Tak jsem se ji dobře naučila,že si část pamatuji stále ☺
    Přeji krásné májové dny ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tu básničku o křišťálové studánce umím doposud. Moc se mi vždycky líbila. A do naší Bělinky si také chodí i jezdí auty pro vodu na kávičku.

      Vymazat
  8. Ahoj Janko, taky miluju vodu: Narodila jsem se v moři! A miluji uhasit žízeň květin a miluji vůni a zvuk deště padajícího na zem.
    Tento váš příspěvek je velmi pěkný, fontána se zdá být kouzelným a přívětivým místem.
    Ciao Susanna

    OdpovědětVymazat
  9. Je to za rohem a neznám to. Jsem ostuda...

    OdpovědětVymazat

Zahradnictví v obýváku

 Tedy ne přímo v obýváku, který denně obýváme, ale v podkroví našeho pididomečku. Máme tam jednu velkou místnost, která slouží na posezení p...