neděle 6. února 2022

Čepice

 

Není čepice jako čepice

 Nevěřícně a s podivem se dívám na ty, kteří v současné době zimy, mrazu a sněžení chodí prostovlasí, tedy bez pokrývky hlavy. Mě by to určitě zabilo.

 Bez čepice nedám ani ránu. A navíc, vždyť je takový výběr.

A vůbec pokrývky hlavy tu už máme více než 3 000 let. Mohou být módním doplňkem, chránit nás před zimou a mrazem, být součástí určitého oblečení či znakem příslušnosti k určité sociální skupině.

Různých druhů pokrývek hlavy je celá řada. Nyní by se zcela určitě hodina ušanka či papacha.


Ušanka neboli beranice je zimní kožešinová čepice s odklopnými chránítky na uši.
 Vzpomínám si, že, když jsem byla malá, tak jsem takovou čepici měla a bylo v ní příjemně teploučko. No, a papacha je vlastně část kroje kavkazských horalů. Je zhotovena z ovčí vlny a má většinou tvar vysokého válce.


Následující pokrývky hlavy symbolizují určitou příslušnost ke skupině.

Kipu neboli jarmulku nosí židé, protože člověk má mít hlavu pokrytou proto, aby nestál před Bohem nahý. Vyjadřuje tedy úctu k Bohu.

Fez se nosí především v muslimských zemích a biret je liturgická pokrývka hlavy používaná v římskokatolické církvi.



Čepice lodička, především bílá, je výsadou kuchařů, cukrářů a pekařů. A v zelené barvě ji nosili vojáci, v modré námořníci či letušky.


Brigadýrka je pokrývka hlavy se štítkem umístěným na přední straně čepice.Jde většinou o pracovní důstojnickou čepici pracovníků státních struktur Ministerstva obrany a vnitra a bezpečnostních agentur, ale může být i lesnická, námořnická či společenská.

A képi je lehká vojenská čapka kruhovitého tvaru se štítkem. Určitě poznáte, že jde součást stejnokroje francouzských ozbrojených složek.



A to není zdaleka všechno. 

Ještě mně chybí baret, čepice na spaní, na plavání, zmijovka, lyžařská čepice, letní čepice......A určitě jsem ještě na několik zajímavých a speciálních pokrývek hlavy zapomněla. 

Třeba mně nějakou připomenete.

Takže bez čepice ani ránu.



Zdroj obrázků : Internet

Možná se s tímto článkem opakuji, ale nyní je navýsost aktuální.



11 komentářů:

  1. Já bez čepice také ani ránu.Všechny co mám jsem si uháčkovala a že jich pár mám.
    Kdysi se nosily ušanky a ty byly teplé a pěkně sedly.Myslím,že jednu kožešinovou doma ještě mám.Nosila jsem i takové hučky,říkala jsem tak kloboučkům.vypadaly tak.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem jako děcko měla ušanku z umělé kožešiny. Někde ji mám schovanou. Možná bych ji našla. Bylo v ní tak krásně teploučko.

      Vymazat
  2. Jani, to je moc zajímavý článek. Jako studenti textilní průmyslovky jsme byli na exkurzy ve Fezku a viděli jsme jak se fezy vyrábí.
    Já čepice nenosím, stačí mi čelenka, potřebuji mít v teple čelo a uši. A když je potřeba nasadím si kapuci. Jednu čepici sice mám, ale nějak se v ním necítím dobře.
    Manžel má kromě jiných čepic i zmijovku, ale její koupě byla spíš recese.
    Měj pěkný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já také raději chodím bez čepice. Ale okolnosti mě časem donutily a na čepici jsem si zvykla. Nechci, aby mě "ofouklo"a poté měla rýmu či byla nachlazená.A nyní je doba různých čepic s bambulí a nosí je ženské všeho věku, tak já je nosím také.

      Vymazat
  3. Ahoj Jani, já mám ráda čepice, kupované i handmade. Nosím ráda i barety, v létě slamáky. Hezký článek, opatruj se. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám jednak kupované a potom jsem jsem si vylepšila a upravila ty, ještě z dob dávných a jsou také teplé, účelné a moderní.

      Vymazat
  4. Jani, já jsem dřív také nenosila žádnou čepici. Vlasů na rozdávání nemám a jsou jemné, takže po sundání čepice to je děs a běs. Od té doby, co jsem rentiérkou, nedám v zimě bez čepice ani ránu. Nevím proč, ale začala jsem být hodně háklivá na uši. Většinou nasadím nějakého kulicha a jdu. Také vzpomínám na na zmijovky, které byly hodně oblíbené, když byl náš syn v pubertě. Měl jich dokonce několik v různých barvách. Přeji hezké dny a zdravím 😜😊

    OdpovědětVymazat
  5. No me suelo poner gorro en la cabeza, cuando era pequeña sí, ahora me pongo pamela para el sol. Besos.

    OdpovědětVymazat
  6. Nejsem čepicová, ale klobouková - těch mám dost hodně a různých tvarů i barev. Přesto opatruji dodnes kožešinovou ušanku a ještě mám z lišky takovou čepici - je k ní i límec. Také to kdysi byla velká móda.

    OdpovědětVymazat
  7. Jů a máš tam i zmijovku, tak to tam máš všechno:-)))

    OdpovědětVymazat
  8. Tak já jsem ta, která v zimě čepici nenosí. Od mala se mnou měla mamka problém :-). Když už je opravdu zima, tak si vezmu čelenku. Na jiných se mi různé čapky moc líbí, ale mně je prostě v čepici nepříjemně. Říkala jsem si letos na podzim, že se nějakou čapku upletu pro strýce příhodu, ale nedošlo na to a ani mne k tomu současné zimní dny nedonutily :-).
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat

Bílá

 Stále ještě v naší zahradě, co se týká kytiček, převládá bílá.  Převládají bílé sasanky a také si rostou, kde chtějí. Zato snědek jsem jedn...