středa 8. září 2021

Slunečnice

Stejná, a přesto každá jiná

Krásná, vysoká, zářící, vznešená, vztyčená, ale i se skloněnou hlavou....
To je slunečnice. Dostala se k nám z Ameriky.
Její obrovské květenství, které dosahuje v průměru až 30 cm, se nazývá úbor.
A stonek slunečnice roční může být vysoký až tři metry.

Slunečnice je symbolem léta, krásy a inspirovala nejednoho umělce k namalování krásných obrazů, složení melodické písničky.
Slunečnice je zkrátka taková královna našich zahrad.


Známý jev, který se o slunečnici traduje, otáčení se za sluncem, se nazývá heliotropismus. Vyskytuje se pouze u poupat, tj. nerozvinutých květenství. Při východu Slunce se všechny slunečnice v této životní fázi natáčí na východ a postupně "putují" po obloze na západ. V noci se opět vrací na východní pozici. Pohyb způsobují motorické buňky ve stonku pod květenstvím. Když se květenství začnou otevírat, stonek ztuhne a většinou zůstává ve výchozí pozici.


Už kdysi dávno byla slunečnice užívána k zevnímu léčení válečných zranění,
díky jejím hojivým látkám, které velmi dobře působí při kožních obtížích.


Slunečnice má spousty léčivých účinků.
Květ slunečnice snižuje horečku a pocení, zlepšuje trávení a také jaterní činnost.

Slunečnicová semínka zvyšují ostrost vidění. Jsou často používána do pečiva, jsou oblíbenou pochoutkou lidí i zvířat.
Olej má protisklerotické účinky a je vhodným přípravkem pro výrobu krémů, mastí, bylinkových olejíčků apod.


Ze slunečnice se vyrábí slunečnicová tinktura, květy se suší pro přípravu čaje nebo se užívají do koupelí, dále protirevmatické mazaní a samozřejmě slunečnicový olej. Dokonce se využívají i jedlé kvítky slunečnice k ozdobě pokrmů.


O slunečnice v mé zahrádce se vždy postarají ptáci a vítr.
Já jen na jaře čekám, kde se objeví malé sazeničky, které potom podle svého uvážení přesadím.


A nyní jsou už skoro všechny slunečnice v plném květu.
Krásně svou žlutou barvou svítí, dělají mi radost a dodávají optimismu.





15 komentářů:

  1. Janko, krásné fotografie i povídání o slunečnicích. Letos jsem viděla pásy slunečnic u silnic kolem polí. U vás se mají ptáčci dobře. Pamatuji si, když měli naši kluci džungarského křečka, že miloval slunečnicová semínka. Nacpal si s nimi tváře a pak je louskal. Moc ráda jsem ho při tom pozorovala.
    Měj krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás chodí na slunečnicová semínka stehlíci. Přilétají celá hejna. Je krásné je pozorovat, jak je vyklovávají.

      Vymazat
  2. Před týdnem jsem se pohybovala ve vašem regionu, projížděla vaším městem, ale tu krásnou slunečnici jsem nezahlédla. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě moc mrzí. Škoda, že jsi nedala vědět, že se budeš nacházet v našich končinách. Ráda bych tě u nás uvítala.

      Vymazat
  3. Tak jako slunečnice každý den, otáčí se za sluncem....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kéž by se ještě dlouho mohla otáčet za hřejivým sluníčkem.

      Vymazat
  4. Il girasole è una pianta stupenda.
    Un anno li ho piantati in giardino.
    Sono molto colorati e durano a lungo.
    Grazie per tutte le informazioni del post.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já je mám také moc ráda. Jejich žlutou zářivou barvu a velikost. A je to krmení ptáčkům.

      Vymazat
  5. Zdravím, ze Západních Čech tak krásně a poučně jsem ještě o slunečnicích nečetla,moc zajímavé a nádherné fotečky. Mějte krásny podzim . Zdena

    OdpovědětVymazat
  6. Jani, slunečnice máš nádherné. Mně letos nějak ani nevyklíčily.
    Měj fajn týden. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak u nás už několik let vyrostou samy. Postarají se o tom ptáci při vyzobávání semínek. Občas jim nějaké spadne do hlíny na zem, přečká zimu a na jaře vyklíčí. A je to.

      Vymazat
  7. Preciosos todos los girasoles. Besos.

    OdpovědětVymazat
  8. Jsem moc ráda, že se ti líbí.

    OdpovědětVymazat
  9. Parádní slunečnice, mám je ráda.

    OdpovědětVymazat

Zahradnictví v obýváku

 Tedy ne přímo v obýváku, který denně obýváme, ale v podkroví našeho pididomečku. Máme tam jednu velkou místnost, která slouží na posezení p...