pondělí 27. září 2021

Nevím, co mám.....

 Když jsme se před lety přestěhovali z paneláku do domečku manželových rodičů, bylo třeba domeček i zahradu trochu "předělat" k naší představě. Podél drátěného plotu vedoucího do ulice, kde vede rušná silnice a naproti je vyvýšený chodník, jsem nakoupila a zasadila různé keře. Nechtěla jsem, abychom byli při práci na zahradě jako ve výkladní skříni. Bohužel, o jaké keře jde, jejich jméno jsem u většiny zapomněla. Hlavně, že splnily svůj účel. 

Za keři v zahradě jsou vysázeny stromy švestek a jejich modré plody na podzim lákají kolemjdoucí. Když si někdo utrhne jen tak na knedlíky, tak to samozřejmě tolerujeme. Ale jsou i tací, kteří se nestydí si trhat švestky přes plot do velkých tašek. Takže jsme ve střehu, kdo se kolem naší zahrady pohybuje.

Minulý týden se těsně u plotu objevil manželský pár s velkou plátěnou taškou a suveréně něco trhal. Samozřejmě, že manžel vystartoval se podívat, o co jde. Jaké bylo jeho překvapení, když zjistil, že tito lidé netrhají jeho hájené švestičky, ale oranžové bobule z mého keře. Byl jimi poučen, že jde o rakytník, který je plný vitamínů a je výborný na řadu neduhů a nemocí. Je prý třeba plody usušit a poté se z nich vaří čaj. V klidu nechal "trhače" pokračovat v práci s tím, aby mu potom malý vzorek svého snažení donesli ukázat. Jaké bylo moje překvapení, když asi za týden někdo zvonil a u dveří stála paní s malou skleničkou a oslovila mě slovy: "Nesu vám ten rakytník".

Tak nevím, zda-li je to opravdu rakytník, protože vím, že ke zdárnému růstu a sklizni je potřeba míti keře dva - samčí a samičí a já  mám keř jenom jeden. A vždy na jaře při stříhání a zkracování ho strašně proklínám, protože na jeho trny nestačí ani sebesilnější rukavice.


Nicméně jeho plody používám na podzim při zdobení podzimních věnců, kytic a okenních truhlíků.

.Poradí mi někdo, co tedy  na své zahrádce mám?????


18 komentářů:

  1. Jani, já Ti bohužel neporadím a jsem zvědavá na výsledek.
    Měj pěkný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Všichni se shodují, že je to hlohyně šarlatová.

      Vymazat
  2. Jani, rakytník to určitě není, ten má podlouhlejší plody a píchá. Ti lidi jsou šílení, kdoví, jestli jsou ještě naživu. Ten tvůj keřík je dost rozšířený a mně se moc líbí, protože je hustě obsypaný oranžovými plody a je hodně dekorativní. Určitě ho najdeš v nějakém katalogu nebo na internetu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heli, hledala jsem a myslím, že jsem byla úspěšná.

      Vymazat
  3. A pak že se dobro nenásobí...:-)

    OdpovědětVymazat
  4. Jani, myslím také, že to rakytník není. Ten má jiné plody. Toto vypadá na jeřáb obecný, ale podle listů to nebude asi ani ten jeřáb. Jsem zvědavá, zda někdo bude vědět, co to máš vlastně za plotem. :o)
    Měj hezké dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Několik "pramenů" se shodlo na hlohyni šarlatové.

      Vymazat
  5. Dobrý deň, pri plote Vám rastie Hlohyňa šarlátová (Hlohyně šarlatová) - Pyracantha coccinea. Plody vraj nie sú jedlé, ale ani jedovaté. Obľubujú ich vtáčiky :)

    OdpovědětVymazat
  6. Jani,já bych taky řekla i před přečtením předešlých komentářů, že to rakytník není. Rakytník má plody tvaru oválného a řekla bych, že i ty stopky jsou jiné. Nasušené plody bych asi nepoužila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě je neochutnáme. Na to jsme příliš opatrní, jíst něco neznámého.

      Vymazat
  7. Jani, complimenti per il bel giardino.
    Purtroppo non sono in grado di aiutarti, non o proprio idea di come si chiamano le piante che hai.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vůbec nevadí.Shodli jsme se všichni na hlohyni šarlatové.

      Vymazat
  8. Yo creo que es Pyrhantha y no sé si es comestible. Besos.

    OdpovědětVymazat

Co mě zaujalo

Většinou jdu docela rázným tempem a zamyšlena na autobus, abych přišla včas. Stejně tak i do obchodu na každodenní nákup. Trasa je stále ste...