pátek 24. září 2021

Opět ta levandule

 Začnu malým kvízem.

Levandule patří do čeledi:

a/hluchavkovité    b/pryskyřnikovité    c/miříkovité

Levandule pochází:

a/z Ameriky    b/z Asie   c/ze Středomoří

Levandule vyžaduje:

a/stinné stanoviště    b/suché a slunné stanoviště    c/hojnou zálivku

Určitě jste všichni určili správnou odpověď. Jen dodám, že název rostliny pochází z latinského slova lavare, což znamená mýti se. Lidově se jí u nás také říká špikrnát, dulenka nebo devandule. Levandule patří mezi významné medonosné rostliny. Její vůně odpuzuje nepříjemný hmyz, například komáry. Vhod přijde i pěstitelům pokojových květin, protože aroma levandule odhání mšice a svilušky. 


A tak stačí vzíti kousek režné látky, dopředu si naháčkovat nějaké motivky, stuhu a není problém si našít malé podušky, které se naplní levandulí.


Co s nimi?
 To už záleží na obdarovaném, protože vždy všechny levandulové výrobky mně slouží jako drobné dárečky.

Když vůně ztrácí intenzitu, stačí podušku trochu promnout v rukách a vůně je opět omamující.

Když není čas na háčkování, stačí ušít jen obyčejný pytlíček a ozdobit ho nějakou krajkou.



A drobné dárečky mohou jít do světa a snad dělat trochu radosti!!!




22 komentářů:

  1. Jani, máš připravené krásné dárečky a že se líbit budou, o tom vůbec nepochybuji. Jsi šikulka ��

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za pochvalu. Levandule se letos opravdu urodila.

      Vymazat
  2. Já jsem nic neurčovala z toho, co je v úvodu. Sama jsem levanduli poznala v jižní Francii, kde jsem byla 3x a viděla jednak na vlastní oči levandulová pole, to se těžko vysvětluje, lány levandule. Pak jsme tam byli na exkurzi v jedné firmě, která to zpracovává. Všude jsem tam viděla ty levandulové "pytlíčky", nakoupila jsem jich dost jako suvenýry a přivezla přátelům a rodině. Ještě mám doma jako upomínku, ale levanduli nepěstuji. Máš to moc hezké, je vidět šikovné české, ne, moravské ručičky a Provence by se mohla učit! ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem byla jednou na zájezdě v Provance a ty lány levandule viděla. Nejdříve jsem její vůni nemohla přijít na chuť. Ale časem se pocity a chutě mění a nyní ji mám moc ráda.

      Vymazat
  3. Taky dělám takové malé pozornosti s levandulí. Ale letos jsem zatím ve skluzu.
    Ty už můžeš rozdávat a určitě obdarované potěšíš.
    Hezký víkend!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já jsem zase ve skluzu s jinými věcmi, ale dárečky nachystané musí být.

      Vymazat
  4. Janko, máš nachystané krásné, voňavé dárečky. Já si pytlíčky s levandulí(pokud ji seženu) dávám do skříní, prý je dobrá proti molům.
    Měj hezký víkend.

    OdpovědětVymazat
  5. Levandule má svoje kouzlo. Dárečky jsou moc pěkné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkouším si vypěstovat i tu, která není třeba tak krásná na pohled, ale je mocně voňavá.

      Vymazat
  6. Krásne malé darčeky, milujem levanduľu :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Janko, zdravím. Levanduli miluju i pěstuju, mám ji všude, kde to šlo... Ráda z ní také vyrábím, hlavně vàžu věnce a kytice a ze zbytků taky dárečky. Hodí se to, jsou to milá potěšení. Máš to hezkě. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věnce a kytice se musím také naučit vázat. Zatím používám jen vydrolené květy.

      Vymazat
  8. Son preciosas, me encantan. Besos.

    OdpovědětVymazat

Velikonoční přání

 Přeji krásné Velikonoce plné pohody a dobré nálady  a jarního sluníčka.