čtvrtek 22. října 2020

Tři mánie

 Ta první byla švestková.

To jsme lezli každý druhý den pěkně po kolenách v zahradě a sbírali švestečky. 

A že se jich letos urodilo.

A co s nimi? Pěkně šup do bečky....


Výsledný produkt, který z toho vznikne, mě nijak zvláště neoslovuje. Jedna nepěkná zkušenost mi stačila. To, když se narodil můj první vnouček. Ale na rozdíl ode mě všichni říkají, že je to mňamka.
Druhá mánie byla hroznová.
Přesněji řečeno týkala se vinné révy a ještě neskončila.
Začala už v půlce prázdnin, když začala dozrávat vinná réva ve skleníku a foliovníku.
Chodila jsem stále uzobávat.
Pak přišla na řadu réva venkovní, která je spíše na výrobu stolního vína, či jiného z něj vniklého produktu.


Bylo třeba odhadnout ten správný čas sklizně, aby bobulky nezačaly plesnivět.


A opět se plnily bečky.


No a nyní nastoupila třetí mánie, a to je ořechová.
Rážíme oříšky, sbíráme je, jak postupně padají a louskáme. 


Parapety oken jsou jimi obložené.

     

Jo, je krásné míti zahradu, ale.......








31 komentářů:

  1. Tak na ty bečičkové produkty také vůbec nejsem, ale na vlašské ořechy jsem vysazená, ty mám denně k snídani a miluji je neskutečně. Paráda, mít takovou zahradu a rozumět a umět to... :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Včera jsem z oříšků pekla moučník. Navrch dala marcipánovou polevu a všem moc chutnal.

      Vymazat
  2. Já bych i ty ořechy dala do bečky. Narozdíl od slivovice ( v tom s tebou naprosto souhlasím, tu vážně nemusím) je ořechovka výborná věc. Tu tedy můžu. jednou dcera přivezla domácí z Chorvatska a ta byly. Měla pěkných pár procent, ale byla heboučká. Víno miluju, jak v pevném tak tekutém stavu a s tím se vlastně ruku v ruce nesou i ty ořechy. jsem ořechová. Já mám na zahradě lísky, vlašák sem kvůli velikosti nechci. Sice nemáme úplně malou zahradu, ale stejně, takový obr by se sem nehodil. Kdyby aspoň snášel řez, ale to on právě moc nemusí. I když jedno místo mne tak trochu napadá....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Soused ještě kdysi dávno/to jsem tam ještě nebydlela/ zasadil i proti vůli majitelů naší zahrady ořech kousek od plotu a nyní je to obr s velkými plody, které z velké části padají k nám do zahrady a zásobují nás oříšky. Objekt koupila jedna firma a tu malá zahrádka s ořešákem nezajímá. To je jeden zdroj našich ořechů. A ořechovku děláme také, ale to musí být ořechy ještě ve šlupce a na sv. Jána trhané.

      Vymazat
  3. Ogród jest piękny, sad owocowy też, ale.... roboty w nim ciągle dużo.
    Na szczęście zimą będziecie się cieszyć z tych zbiorów :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu. Tak nějak to je. Ale stále nepracujeme, také se těšíme z kvetoucích kytiček a užíváme si zahrady i jinak.

      Vymazat
  4. Obdivuju a smekám! Je to hodně práce, ale pak odměna.

    OdpovědětVymazat
  5. Tiše závidím.Taková vynikající úroda.V obchodech jsou ale pořád stejně drahé.
    Přeji krásný den ☺

    OdpovědětVymazat
  6. Как у вас красиво в саду! Сливы, виноград, орехи! Чудеса!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, jo. Letos se švestky i ostatní ovoce vydařilo. Jen meruňky nebyly. Letos odpočívaly po loňské nadúrodě.

      Vymazat
  7. Já vím, že je za tím hodně práce, ale úrodu máte krásnou. Hrozny bych chodila uzobávat, tekuté už moc nemusím. A tekuté švestky také ne. Jen slivovici cítím a naskočí mi husina.
    Měj pěkný víkend.

    OdpovědětVymazat
  8. Je to krásné mít zahradu, ale.... Přesně tak. S věkem sil ubývá. Zahrada je radost, ale především tvrdá práce. Máte krásnou úrodu, zvlášť to víno, to se mi líbí. Nám se letos urodilo hodně jablek, švestek - už jsou také v sudu... No a oříšky už také loupáme. Jani měj se pěkně. H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však práce na zahradě za chvíli skončí a najednou nebude, co dělat.A bude chybět pohyb. Tělocvičnu a sokolovnu nám zavřeli, chodit můžeme jen ve dvojici, takže odpadly i naše týdenní pravidelné procházky.A já jen sedět neumím....

      Vymazat
  9. Jani, švestkovou mánii s Tebou sdílím. Miluju jen tak utržené švestky a potom koláč. Slivovici nemůžu ani cítit. Letos vnuk oklepal všechny stromy, naše i cizí (měl to dovolené), a naložit do beček. Nechci to po vypálení vidět. Hlavně u zabijačky padne nějaká flaštička.
    Ořechy už nemůžu, ač je mám tak ráda. Nemám na to už zuby. Abych si je nastrouhala, to už není ono. :D Nejraději mám vlašáky ještě neusušené, ta bílá jádra.
    A víno! To by u mě ani pořádně nedozrálo. Můžu se po hroznech utlouct. Zato tekuté nemusím. Moc mi nechutná.
    Máš krásnou a bohatou úrodu. Ať se daří i nadále! ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si dám trochu vína před obědem, abych měla chuť. Jinak to také nepřeháním.

      Vymazat
  10. Dovedu si to představit, té práce kolem. Ale domácí, je domácí. Buďme rádi, že máme co zpracovávat. Zdravím !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně, Květuš. Vůbec si nestěžuji. Ráda do zahrádky chodím a jsem ráda, že nebydlím jen v bytovce.

      Vymazat
  11. Tak to byla pěkná úroda. Moje tchýně dělala z vlašáků ořechovku, byla výborná. Ta ořechovka i moje tchýně ☺☺☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ořechovku děláme pravidelně každý rok. Dělá se ze zelených ořechů, které se musejí natrhat na sv.Jána, tj už v červnu. A je fakt výborná. Alespoň to všichni říkají.

      Vymazat
  12. Článek pěkný a úroda ještě lepší. Po pravdě, jsem to nezažila, navíc v naší oblasti se to asi těžko urodí. Ovšem co s tím dělat v případě, že se v rodině nepije? To je totiž náš případ. Já nepiju žádný ostrý alkohol, jen víno, ale to domácí mi nechutná. Občas si koupím svoji značku a to kupované mi chutná. Přítel vůbec nepije, ani víno a piv vypije možná tak 5 ročně. Ani v rodinách dětí se nepije. Tak si říkám, co bychom my s takovou úrodou dělali, ale asi jsme výjimkou. Hanka ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, pro přátele, řemeslníky, opraváře a jako dárek pro ty, co to mají rádi. Ti po slivovici chytnou dříve než po penězích. Ruce by vám utrhli. Zvlášť, když je výborná.

      Vymazat
  13. Super mánie! Pohárik slivovičky si dám párkrát v roku, ale fakt len jeden, viac by som nezniesla :-)
    Na víno nie som, ale tie orechy by som brala :-)
    Pááá

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oříšky jsou moc zdravé. Dnes jsem upekla i oříškovou buchtu. Byla to mňamka.

      Vymazat
  14. Jani, koukám, že se vám opravdu hodně urodilo a tak jsou mánie na místě. :o) A těch ořechů, to máš na dlouhé zimní večery co louskat. :o)
    Měj hezký týden. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, my je louskáme hned a sušíme už vylouskané. Tak se nám to osvědčilo.

      Vymazat
  15. Klobouk dolů, to je úroda. Máme zatím mladou švestku, letos měla pár plodů. Ale ořechy, na těch zase ujíždím já. Ani ne tak jídlem, ale pro široké okolí loupu ořechy hospodyňkám - všichni v okolí mají ořešáky, ale neloupou je, když mají mě. Mám na ně drobnou alergii, takže neujídám. Za loupání pro sousedu dostávám hroznové víno, letos je ho dost a krásně veliké bobule. Ty můžu. Za týden nastane "trhání kačen", sousedě dorostly a i v rodině jejího bratra bude kačenobraní. Dobře vidím, takže jsem ráda, když zasednu mezi členy rodin a povídáme a trháme. Je to něco jako draní peří - baví mě to ☺ ♥

    OdpovědětVymazat
  16. Jani, to máte požehnanou úrodu ☺

    OdpovědětVymazat
  17. Čerstvé kadlátky miluji, slivovici taky nemusím.
    Víno mám ráda v každé podobě, zrovna teď jedno bílé, svatomartinské popíjím.¨
    No a ořechy bych brala, právě teď budou potřeba.

    OdpovědětVymazat

Velikonoční přání

 Přeji krásné Velikonoce plné pohody a dobré nálady  a jarního sluníčka.