pondělí 26. října 2020

Čas kaštanů

 

Nerada se opakuji, vždy ráda vytvářím něco nového,
 ale myslím si, že toto mé povídání staré dva roky
 by mohlo být opět aktuální.
Tak tedy......

Kaštánku, kaštánku,počkej tu na mě,
zvednu tě ze země,
dám do své dlaně.
Pěkně se ohřeješ,
zaleskneš se zakrátko,
ve škole si z tebe udělám zvířátko.

Kdo by neznal kaštan koňský, česky odborně zvaný jírovec maďal.
 V Čechách kaštan zdomácněl tak, jako se podařilo jen málokteré cizokrajné dřevině. Proč však takové divné jméno jírovec? Protože jeho plody, semena i kůra jsou chuťově velmi hořké a "jarý" znamenalo kdysi "hořký". 
Odsud už je velmi blízko k dnešnímu českému názvu jírovec.
 Maďal je z maďarského magyal = durman, 
který má obdobné bodlinaté plody jako kaštan.



Domovem kaštanů jírovců je Balkán a západní Asie.
Když se pozorněji, zahledíte na jeho listy, tak zjistíte,
 že připomínají rozevřené lidské ruce a 
nejčastěji bývají skutečně dlanitě pětičlenné.


Kaštánky vypadají krásně samy o sobě a je jedno,
zda-li je necháte v pichlavém zeleném obalu, nebo je vyloupete.
Jsou krásnou podzimní dekorací.
A musím dodat, že se tvrdí, že mají také magickou moc.
Musí se nasbírat tolik kaštanů, kolik právě máte roků, plus jeden navíc.


Mají se uložit do plátěného pytlíčku a dát si ho pod polštář.
Já už to praktikuji několik roků a spím zcela bez problémů.


Nějaký kaštánek mám i v kapse bundy, a kdykoliv jdu ven,
 tak se s ním v dlani mazlím.
Dodává mi energii a prý chrání i proti revmatismu, bolestem kloubů a zad.

A což teprve tvoření z kaštanů a vytváření různých figurek. 
Tam fantazie nemá hranic....


21 komentářů:

  1. Krásný a poučný článek. Nikdy jsem nepátrala odkud kaštany od Evropy přišly, ani po významu jejich názvu. Zase jsem se něco nového dozvěděla. Ráda je sbírám a pár jich také nosím v kapse bundy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kaštánky jsou moc krásné plody a v té kapse se moc krásně hladí.

      Vymazat
  2. Také mám po kapsách pár kaštanů a dávala jsem si je i pod polštář. Jen nevím, že jich musí být tolik, kolik má člověk let. To bych při sběru potřebovala několik dobrovolníků ☺☺☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My máme na hřbitově pěkně vzadu až u kamenného plotu jeden velký kaštan a dozadu na hřbitově moc lidí nechodí. To je moje "sběrové" místo.
      V momentě mám nasbíráno kaštanů pro celou armádu.

      Vymazat
  3. Jani, krásné povídání. Také ráda sbírám kaštany, ale nikdy jsem je nepočítala, tak příště. :o)
    Přeji hezké dny. D.

    OdpovědětVymazat
  4. Jani, také jsem mívala pod polštářem pytlík s kaštany. Každý rok jsem je obměňovala, nejen sobě, ale i manželovi. Pak asi kvůli klíněnce kaštany, kam jsem je chodívala sbírat, vykáceli. Od té doby pytlíky pod polštářem nemáme. Ve spoustě kabátů a bund mám kaštan. Ráda si ho betu do dlaně.
    Hezké podzimní dny 🍁

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak mám jeden velký kaštan na hřbitově a ten nikdy nezklame s úrodou kaštánků.

      Vymazat
  5. Fajne "ludziki" z kasztanów :)
    Też co roku w różnych miejscach w domu umieszczam po kilka kasztanów.
    :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kaštany mají opravdu mocnou léčivou a magickou sílu.

      Vymazat
  6. Taky nosím kaštánky v kapsách.Je mi velice,převelice líto,jak umírají celé aleje.
    Přeji pěkné dny ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Všechno je jakési divné, smutné, málo optimistické....

      Vymazat
  7. У нас каштаны не растут. Я их никогда не видела.

    OdpovědětVymazat
  8. Kašty mám také už dlouho moc ráda. Měli jsme tady kaštanovou alej, ale teď už je tam jen pár stromů, už to není alej a mně to tam chybí. Kaštany jsme sbírali každý rok. pytlíček s nimi jsem také mívala pod polštářem, ale teď už nemám sílu a hlavně, nechodíme už z kopce pěšky. Ale do kapsy si nějaký vždy najdu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kaštany musí být.Jsou krásné hlaďoučké a dodávají sílu.

      Vymazat
  9. Tvořit z kaštanů je taky umění. Ty to zvládáš náramně. Krásné figurky. Já mám pár kaštánků v kapse, ještě od loňska. Musela bych pro ně jít až k Moravě...

    OdpovědětVymazat
  10. Kaštany jsme měli v ulic, to jsem vždy nějaký v kapse měla. Pytlík pod polštářem, pane jo, to by mě museli nasbírat vnuci ☺

    OdpovědětVymazat
  11. Určitě by to pro tebe udělali.

    OdpovědětVymazat
  12. Věděla jsi, že kaštan, který jsi našla a daruješ ho, přinese štěstí?

    OdpovědětVymazat

Velikonoční přání

 Přeji krásné Velikonoce plné pohody a dobré nálady  a jarního sluníčka.