pondělí 5. července 2021

Jahody, jahůdky.....

 Kdo by je neměl rád???

Jsou jich plné supermarkety, tržnice, je možno si zajít na samosběr, ale není nad to, si jahůdku utrhnout právě, když chci pěkně na svém záhonku. Mám sice na zahrádce jen dva malé záhonky, ale plně pokryjí potřeby naší rodiny.

Ale kde se v našich končinách jahody vzaly? A co o nich vlastně víme?

Jahody se pěstovaly už v dobách starověkého Říma.

Jahoda není plod jahodníku, ale jeho zvětšené květní lůžko. Jahoda má semínka na povrchu slupky

A právě tato semínka jsou skutečným plodem jahodníku.

Na jedné jahodě byste jich napočítali až 200.

Jahody fungují jako účinné afrodiziakum, jak pro muže, tak i pro ženy.

Jahody mají podobné množství vitamínu C, jako citrusové plody.

Jahody patří do stejné rodiny jako růže.


Jahody z první sklizně se snědly jen tak.

Poté třeba s cukrem a šlehačkou. To byla dobrůtka.

Následovalo tepelné zpracování a jednoduchá výroba sirupu.


I na džemík došlo.


A samozřejmě byly součástí i tvarohových knedlíků a výborné tvarohové bublaniny.



Škoda, že jejich čas už pomalu končí.





28 komentářů:

  1. Я очень люблю клубнику с сахаром и сметаной! Так вкусно!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, opravdu je to moc dobrá mňamka. A zvláště, když jsou čerstvé a právě utržené ze záhonku.

      Vymazat
  2. Jani, máš pravdu. Není nad to utrhnout si jahodu přímo ze záhonu. Ta vůně a chuť. Pamatuji si léto, kdy jsem čekala prvního syna, co jsem se jich najedla. Až jsem měla zvýšený cukr. Naštěstí to bylo těmi jahodami a pak už bylo vše v pořádku. Po letech se ukázalo, že na ně mám alergii a tak musím opatrně. Ale už jsem je letos ochutnala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Četla jsem, že hodně lidí má na jahody alergii. To je strašná škoda, protože jsou moc dobré a zároveň zdravé.

      Vymazat
  3. Tak já teprve začala trochu sklízet. Měla jsem to o dost zpožděné s jahodami

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, letos je zpožděné skoro všechno. U nás teprve začínají dozrávat meruňky. a to zatím jen jeden strom. Na ostatních jsou meruňky ještě zelené, nevybarvené. A jindy byly zralé už na začátku prázdnin.

      Vymazat
  4. Já už teď mohu jen naprázdno polknout. Moc ráda vzpomínám na doby, když jsem byla ještě dítě doma u rodičů, měli jsme kus pozemku, bylo to vlastně pole, ale měli jsme tam všechno. Ovocné stromy, jahody, maliny, rybíz zeleninu, hrášek, brambory,, no super. Moc se mi líbilo utrhnout ze stromu broskev nebo meruňku, to byla dobrota. To, co nám prodávají v obchodech v podstatě není jedlé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně jsi to vystihla. Není nad to si jakékoliv ovoce či zeleninu utrhnout přímo ze stromu a rostliny a pochutnat si. Naši vnoučci si vytrhnou mrkev, umyjí si ji a pochutnávají si. Stejně tak celý okurek. Ani jim ho nemusím krájet na plátky.

      Vymazat
  5. Já mám nejraději lesní jahody, ale i ty zahradní jsou fajn :) zrovna dnes jsem je jedla na zahradě u mamky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, ty lesní mají svou specifickou vůni a chuť. Zkoušela jsem je nahradit jahodami měsíčními, ale nebylo to ono.

      Vymazat
  6. Na tvarohové knedlíky se chystám. Jahodové a meruňkové, mňam 😁

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem nestihla. Musím to napravit s meruňkami.

      Vymazat
  7. Také mám kousek jahod doma, ještě pořád se nějaká do pusy najde :-)
    Na marmeládu mám jahody vždy od známého. Už je ve sklenicích ve sklepě,byly i kynuté knedlíky sypané strouhankou, tak nám chutnají nejvíc. I dort za studena jsme stihli :-)) Teď jsou na řadě maliny, kluci jsou jak kobylky, zatím se stíhají jíst :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás je to podobné. Když přijedou, tak první běží do zahrady a jsou fakt jako kobylky. Mizí hrášek, malé mrkvičky, maliny a ještě mě přemlouvají, abych si obstarala borůvky.

      Vymazat
  8. Jahody se mi letos na zahrádce moc nevydařily a ty z trhu jsem už asi promeškala, chtěla jsem, jako každoročně uvařit džem. Tak snad příště. No ale pár jsem jich stačila slupnout. Krásné léto, Jani.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heli, každý rok se urodí něco jiného. Letos bylo třeba málo višní. Tedy u nás. Meruňky nádherně kvetly, ale že by jich bylo hodně, to se nedá říci.

      Vymazat
  9. Jani, jahůdky ti letos můžu jen závidět. Mě se v těch vedrech normálně usušily ještě zelené. Jestli to teda nebyla nějaká jiná houba nebo rez...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem je od jara poctivě zalévala, tak byly celkem v pohodě.

      Vymazat
  10. Hezky jsi představila jahody. Je to lákavé ovoce, ale ze záhonku jsem mívala jen v dětství, pak už kupované a v poslední době nejsou chutné. Moc mi to nevadí, mívám alergii po jahodách, takže jen pár kousků. Stačí pak jahodový kompot. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta alergie.....To je taková škoda. A že zrovna na jahody.....

      Vymazat
  11. Esas fresas se ven muy bien. Besos.

    OdpovědětVymazat
  12. Vypadají moc lákavě.V mládí jsem je měla pořád,taťka je pěstoval kvůli mně. Před lety jsem měla anofilaktický šok ze tří jahůdek.Bylo to něco hrozného,že nemám na ně ani ždibíček chuti.
    Jani,přeji klidný podvečer ☺

    OdpovědětVymazat
  13. Jani, zdravím. Jahody miluju, každý rok se na ně těším. Škoda, že je jejich sezóna krátkà...Dělala jsem marmeládu, knedlíky, koktejly a piškot s nimi. Jsi pilná jako včelka...Ahoj Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musím úrodu zpracovat.I když to zrovna není moje hobby. Raději mám jarní práce, ne ty "sklizecí".

      Vymazat
  14. Však my víme, co je dobrůtka, žeeee???

    OdpovědětVymazat

Velikonoční přání

 Přeji krásné Velikonoce plné pohody a dobré nálady  a jarního sluníčka.