pátek 21. května 2021

Pampeliškový med

 Tak jako každoročně, tak i letos jsem se chystala, že si udělám pampeliškový medík. Pampelišky v trávníku na zahrádce krásně kvetly. Jenže ouha!!!! Jela jsem do města něco vyřídit, a když jsem se vrátila, trávník byl krásně vysečený. Zkrátka manžel byl aktivní. Nezbylo mi nic jiného než čekat na další kvetení pampelišek. Stále pršelo a nesvítilo sluníčko, takže pampelišky byly stále zavité. Konečně po týdnu jsem se dočkala.


Natrhala jsem 400 kusů květů, nechala vylézti všechny broučky a poté zalila 2 litry vody. Přidala na kolečka nakrájený pomeranč a vše přivedla k varu a vařila 15 minut. A do druhého dne nechala vyluhovat. Pak se vše přecedí přes pláténko a přidá se cukr / 2 kg/ a vaří se  asi hodinu a půl až směs zhoustne.


Nalije se do skleniček. Já jsem je obrátila dnem vzhůru a druhý den nalepila etikety a uložila na chladné místo. To je u nás do sklepa.


Já vím, že pravému včelímu medu se nic nevyrovná, ale do čaje nám tento med úplně stačí. Ten pravý včelí med je pro nás moc vzácný a je ho do čaje škoda. Ten máme rádi na chlebík s máslem.
Máte vyzkoušenou přípravu medu i z jiných rostlinek či bylinek?


30 komentářů:

  1. It's great, Jana! I've never made dandelion honey.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevím, jestli u vás rostou pampelišky, ale medík je skvělý. U nás se dělá i z jiných bylinek, protože toho pravého včelího je málo a je tudíž dosti drahý.

      Vymazat
  2. Jani, pampeliškový med také dělám, je dobrý. Každý rok vyrábím ze všech možných bylinek všelijaké utrejchy. Letos už mám hotový smrkový sirup. Měj se hezky, zdraví Tě Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do toho smrkového sirupu jsem se také chtěla dát a vyzkoušet ho. Jenže se zahradou všechno nestihám.

      Vymazat
  3. Když byly děti malé,tak jsem medídík taky dělávala.Asi se k tomu budu muset vrátit kvůli ceně a dostupnosti pravého(poctivého)včelího medu.
    Přeji krásnou sobotu ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak, tak. To je i můj případ. Navíc pampeliška /plevel/ je strašně užitečná a léčivá.

      Vymazat
  4. Pampeliškový med nám jednou donesl kamarád, byl dobrý.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na ochucení čaje je super. Snad lepší je pouze sirup /med/ z divizny.

      Vymazat
  5. Pampeliškový med jsem nedělala, tady je také problém nasbírat to množství nezaprášených a pejsky "neošetřených" květů. Ale tento med znám, asi 2x jsem dostala skleničku od kamarádky. Tobě se to povedlo a náš i výborné sklenice a nálepky. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za pochvalu. V naší zahradě je dostatečně velký trávník, ničím škodlivým nezasažený, takže medík můžu dělat.A pejska nemáme.

      Vymazat
  6. Když byly děti malé, dělávala jsem sedmikráskový sirup, který je dobrý na kašel a snižuje horečku. Teď už ho nedělám, ale pampeliškový med jsem ochutnala a dobrý byl. My si na chatě kupujeme od souseda pravý med, a to je dobrůtka. Zdravím 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíš, sedmikráskový sirup? To mě zaujalo. Sedmikrásek máme na rozdávání. Musím se poohlédnout po nějakém předpisu.

      Vymazat
  7. Jani, med taky dělávám, letos jsem to nějak promeškala :-) Ty to máš krásně ve skleničkách i s obrázkem pampelišek, moc hezky to vypadá.
    Hodně jsem dělala i sirupy, ze všeho možného...sedmikrásky, akát, kopřivy, bezinky, máta, meduňka atd.
    P.S. Odpovídala jsem Ti u mě na ten chřest.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíš...Sedmikrásky. To mě nenapadlo a přitom je jich u nás plný trávník. Ale jak to chutná a voní? Nedovedu si to představit.

      Vymazat
  8. Muy interesante, nunca vi esta receta. Besos.

    OdpovědětVymazat
  9. Jana, jsi velmi dobrá! Nevěděl jsem, že tento sirup vyrobený z těchto aromatických květů měl být velmi dobrý.
    Právě teď připravuji želé z granátového jablka, pak také nějaký jahodový džem a balzamikový ocet, velmi speciální. Shromáždil jsem bezové květy, abych připravil sirup, a přidal jsem je do koláčů.
    Zdravím vás s láskou
    Ciao Susanna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás granátová jablka nezrají. Na jahůdky se těším, ty užíváme jen tak hned ze záhonku a poté také jako džem a sirup. Je to pochoutka. Bezinky já moc nemusím, i když vím, že mají léčivou sílu.

      Vymazat
  10. Doma jsme ho dělali s mámou. Já pak po přestěhování do PV první roky taky, jenže pak tu přibylo hodně pejsků a už to nešlo. Máš moc hezky polepené skleničky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak u nás v zahrádce a i na Běláku je to bez pejsků a snad v pořádku.

      Vymazat
  11. To jest pyszny i zdrowy miód. Ty dodatkowo masz kwiaty zebrane ze swojego trawnika - szczęściara! Ładnie ozdobiłaś słoiczki.
    Pozdrawiam :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevydržela jsem až do zimy a už nyní si ho dávám do čaje.

      Vymazat
  12. Janko, krásně jsi med nazdobila a v zimním období bude výborný na nachlazení. Já letos nedělala, pampelišky rychle odkvetly.
    Měj krásné dny. Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás to bylo také problematické. Po vysečení trávníku na zahrádce jsem musela čekat až vykvetoz nové. Ale stále pršelo a sluníčko nesvíuilo, tak to dlouho trvalo než nějaké opět vykvetly.

      Vymazat
  13. Jani, pampeliškový med jsem dělávala, když byly děti malé. Teď už jsem ho dlouho nevařila. Každý rok si říkám, že ho znovu udělám a zase nic. :o)
    Máš hezké etikety. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za pochvalu. Vždycky všechno nejde. Ale to přece nevadí. Příště to určitě vyjde.

      Vymazat
  14. amaed jsem kdysi také dělávala, nyní už jen klasika od včelaře. ☺

    OdpovědětVymazat
  15. No, od včelaře ten je nejlepší.

    OdpovědětVymazat
  16. Jani, máš pěknou zasobu a skleničky hezky označené.

    OdpovědětVymazat
  17. Pampeliškový med znám. Dokonce jsem chvilku pomýšlela na to, že bych ho udělala, ale pak jsem koupila klasický med od kolegyně, její děda má včely. A vzala jsem rovnou čtyři sklenice, protože jedna je u nás tak na měsíc, já totiž čaj ničím jiným nesladím :-)

    OdpovědětVymazat

Zahradnictví v obýváku

 Tedy ne přímo v obýváku, který denně obýváme, ale v podkroví našeho pididomečku. Máme tam jednu velkou místnost, která slouží na posezení p...