čtvrtek 14. ledna 2021

Nůžky

 Žádná domácnost se neobejde bez různých nástrojů, přístrojů a jiných pomůcek, které ji usnadňují práci a existenci. Mezi ty nejzákladnější určitě patří nůžky.

Jejich definice zní - je to nástroj pro oddělování. Začaly se používat už kdysi dávno ve starověkém Egyptě, ale sériově začaly být vyráběny v Londýně ve druhé polovině 18.století. Existují v mnoha různých variantách, velikostech a tvarech.

A protože při mém tvoření jsou mou nezbytnou pomůckou, nedalo mi to, abych nezmapovala, kolik druhů a typů nůžek se v naší domácnosti nachází.


Začnu těmi, které používám na šití, tedy na stříhání látky. Ovšem jejich velikost se vůbec nedá srovnat s těmi, které používal můj tchán při domácím šití pánských obleků, dámských kostýmků a kabátů.
Pro srovnání s malými nůžkami na manikúru.
 A jsou tak těžké, že je pro mě problém je vůbec udržet v rukou.


Mám také dvojí nůžky entlovací. Ale moc s nimi spokojena nejsem. Předpokládala jsem, že mi ulehčí práci při začišťování konců látek, ale někde je problém, protože místo stříhání látku někdy doslova "koušou" a nestříhají. Asi jsou moc a nebo málo utažené.


Stejný problém někdy vyvstává i při použití nůžek konturovacích, které zdobí okraje papíru při vytváření mých různých přáníček.

Vnoučci, když byly malí a chtěli se mnou tvořit,
 tak měli nůžky s kulatými konci, aby se nezranili ostrou špičkou.


V kuchyni byste zase našli nůžky na drůbež.


A pro práci na zahradě mám nůžky zahradní. Ty už ale něco pamatují.





Starší časy pamatují i tyto nůžky na papír, či na manikúru.
A to zdaleka ještě není vše.
Zapomněla jsem na nůžky kancelářské, kadeřnické, vyšívací či dokonce skládací,
 nebo nůžky, které jsou součástí zavíracích nožů.
Takže, ať počítám, jak počítám,
 tak v naší domácnosti je tento nástroj zastoupen třemi desítkami exemplářů.


Tyto nůžky doma nemáme a ani bych je asi neuměla používat. 
Víte k čemu slouží???

27 komentářů:

  1. Jani, tohle je výborný námět. Mám také doma pár nůžek a mít opravdu dobré nůžky je výhra. Já šiju a jako ty, s entlovacími nůžkami nejsem spokojená a jak jsem je tehdy chtěla. Jedny nůžky mám staré, takové historické, nepoužíváme je, akorát do muzea. 30 jich doma asi nemáme, ale jedny zahradnické mám, přitom zahradu ne. Ale beru je občas na hřbitov, abych ostříhala to, co z vedlejších hrobů přerostlo. Ty poslední nůžky neznám, jsou jak z nějaké výstavy či muzea. Snad se to tady dozvím. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, a to jsem jsem ještě nepočítala nůžky, které máme na chatě. Fakt je nástroj, který beru každý den do ruky. Až nyní jsem si to uvědomila.

      Vymazat
  2. Jano, Tvůj příspěvek se mi moc líbí. Nikdy mě nenapadlo, spočítat kolik nůžek máme doma. Některé z Tvé přehlídky se najdou i v naší domácnosti. Malé, skládací nosím v kabelce a už mnohokrát mi posloužily.
    Na poslední fotce by měl být kratiknot, který slouží ke zkracování knotu v petrolejce. Šla jsem se zeptat manžela, sama jsem nevěděla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, správně. Já jsem také nevěděla k čemu slouží. Ale zaujaly mě.

      Vymazat
  3. To je teda arzenál. Ty poslední taky neznám, ale i já mám jedny zajímavé nůžky. Příležitostně je představím na blogu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, určitě je představ, ukaž! Moc by mě to zajímalo. I u vás by se určitě našla spousta různých nůžek.

      Vymazat
  4. Krásná sbírka. Ještě ti chybí pákové nůžky na plech :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, možná by se našly u manžela v dílně. Nevím, ale myslím si, že ano.

      Vymazat
  5. Opravdu zajímavé a taky poučné. Nůžky nás provázejí téměř na každém kroku aniž bychom si to neuvědomovali.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejen nůžky. Ještě by se našlo hodně věcí.....

      Vymazat
  6. Ahoj Janko, ale kolik nůžek vidím! Ne, upřímně, neznám tu poslední a nevím, k čemu to je.
    Sbírám vyšívací nůžky, mám několik od nynějška, kdy jste mi dali nápad je vyfotografovat a dát je na blog, abyste je mohli vidět.
    Vřelý pozdrav ciao Susanna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Susanne, moc se těším, až nám na tvém blogu ukážeš nůžky vyšívací a tvoji sbírku nůžek.

      Vymazat
  7. Janko, krásná sbírka nůžek. 👍👍 Jako dcera švadleny jsem vyrostla nejen vedle krejčovské panny, ale také různých nůžek. A protože šiju, mám jich také slušnou sbírku. Entlovací nůžky mám, jsou staré minimálně 40 let a jsem s nimi spokojená. Byly dovezeny z Německa a je to ještě poctivá práce.
    Ty poslední jsem neznala, díky komentáři Růži jsem o něco moudřejší.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, ty poslední se jmenují kratiknot a používaly se ke zkracování hořícího knotu svíček.

      Vymazat
  8. Já jsem ,,měla,,taky jedny zajímavé,tupé jako nevím co,a tak už nejsou,ale nebyl to exemplář,byly docela nové,ach jo,jaké byly a neměly nožičky a už běžely kamsi....ale stříhaly akorát do mého prstíku....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Škoda, že už je nemáš, abys nám je ukázala.....

      Vymazat
  9. Интересный пост, Яна! Спасибо!

    OdpovědětVymazat
  10. Janko, to je zajímavé téma. Nůžek se najde v domácnosti hodně. Chybí ti tam nůžky na bylinky a pažitku, ty nejsou na trhu dlouho, ale já je hodně využívám. Byla jsem u Jitky, která ukazuje nůžky na křepelčí vajíčka. Nakonec mi to připomnělo nůžky na větve, které jsem vloni na jaře někde na zahradě odložila a dodnes je nemůžu najít...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, tak nůžky na bylinky a pažitku nemám a přiznám se, ani je neznám.A se zahradnickými nůžkami to mám podobné. Jednou mi také chyběly a našla jsem je záhy vyhozené s plevelem v kompostu. Naštěstí NAŠLA!!!!

      Vymazat
  11. Parádní nápad.V každé domácnosti je jich množství.Mám jedny hodně staré-ale jejich šroub se obrousil a nikdo to nechce opravit.Skládací mám taky...entlovací jsem před mnoha lety dostala z Anglie.To jsem šila na starém šicím stroji,byla to pro mně velká pomoc.Když jsem se nad tím zamyslela,tak by to bylo toto taky na muzeum ☺
    Přeji krásný den ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak, co ti brání...Pochlub se s tvými nůžkami. Ať uvidíme zase něco jiného.

      Vymazat
    2. Už nemám svůj blog ☻

      Vymazat
  12. Tak u nás by se našly nůžky manikurní, na papír, a zdobné na papír a to je celé, tá dy dá dy dá :-)
    Ty tvoje poslední nůžky neznám. Ale sbírka je to úžasná.

    OdpovědětVymazat
  13. Já to jako sbírku neberu. Jen mě to tak napadlo, že těch nůžek máme docela dost a pořád některé používáme.

    OdpovědětVymazat
  14. Una entrada interesante, yo también tengo varias. Saludos.

    OdpovědětVymazat
  15. Udělej také přehlídku svých nůžek Bylo by to zajímavé.

    OdpovědětVymazat

Už to roste

 Máme už takový letitý zvyk, sázet přísady salátků a kedlubnů do foliovníku začátkem dubna. To proto, abychom na prvního máje se mohli radov...