sobota 12. září 2020

Malý výlet

 Co má společného divočák se zámkem, větrným mlýnem, býky a hrobkou? Hádejte! Je to těžké, ale zároveň velmi jednoduché.  Je třeba jen na chvíli přestat pracovat na zahradě, zpracovávat letošní úrodu a najít si chvíli času a vyrazit do okolí svého bydliště.

Hned nedaleko je statek se spoustou pastvin, kde se líně popásají a povalují přežvykující býci. 

 

Při focení tohoto snímku jsem si moc jistá nebyla, jelikož mě od býků dělily jen dva natažené dráty a býci se na mě docela zlostně dívali.
To při setkání s divočákem to bylo jiné. Odděloval nás drátěný plot.


Stále přibíhal  k plotu a loudil a loudil něco dobrého na zub. 
Ale my nic vhodného neměli.
 Tak naštvaně odkráčel.


To u větrného mlýna jsem si byla jistá, že mi žádné nebezpečí nehrozí.


Ve mlýně se mlelo až do roku 1945. Poté zůstal mlýn bez provozu a zpustl. Je v soukromých rukách a  od roku 1958 kulturní památkou. Před několika lety jsem byla i uvnitř mlýna, kde je malé minimuzeum.


V téže obci je i tento pseudogotický zámeček se dvěma věžemi a cimbuřím. Jeho posledním majitelem byl brněnský továrník Edmund Bochner. Jeho potomci zde bydleli až do roku 1951. Poté zde byla zřízena zemědělská škola s internátem, vzdělávací středisko a restaurace. Dnes je objekt bez využití a chátrá.

Největší překvapení mě čekalo kousek v lese za zámečkem.


Bez jakékoliv přístupové cesty, 
v zarostlém smrkovém lese se nachází tato honosná hrobka původního majitele.
Působí jako blesk z čistého nebe.
Je mi vždy moc líto starých zajímavých objektů, které takto chátrají. 
Proto poněkud chmurnou náladu mi zlepšilo při zpáteční cestě lesem několik opravdu velkých maravenišť, které jsem už dlouho neviděla.


Příští týden se budu opět snažit odpoutat se od zahrádky a domácích povinností
 a poznat nepoznané z okolí svého bydliště.
A našlapat opět podle mého krokoměru 17 447 kroků!!!






20 komentářů:

  1. Moc pěkná vycházka a kousek za humny, to je paráda. Toho zámečku je škoda, zřejmě chybí peníze.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Člověk ani neví jaké skvosty a raritky má za humny...

      Vymazat
  2. Krásná procházka, býků i divočáka bych se bála. Mlýn i zámeček jsou kouzelné památky a je škoda, že zámeček chátrá. Jak píše Eva, asi nejsou peníze na opravy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě nejsou peníze a myslím, ani chuť se pouštět do nějaké obnovy. Je na to potřeba spoustu různých vyjádření patřičných úřadů a trvá to dlouho.

      Vymazat
  3. Přemyslovice? Ta hrobka je úžasná.

    OdpovědětVymazat
  4. Moc pěkná procházka.Toho zámku je opravdu škoda(bohužel,není jediný).Mraveniště jsem neviděla léta(naposled ve filmu:Na samotě u lesa ☺)
    Přeji krásnou neděli ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kolegyně, co byla s námi si do mravenišť dávala kapesník a pak si s ním potírala obličej. Prý kyselina mravenčí jí dělá dobře.

      Vymazat
  5. lesních mravenců, tedy alespoň co jsem si všimla a nejen u nás a na chatě, hodně přibývá. Dřív jsme měli přímo u chaty jedno ohromné mraveniště a pak ještě v lese u dálnice. To vedle chaty mám podezření že zlikvidovali sousedi kterým vadilo že jim lezou po terase, v tom lese na ně začalo po vykácení stromů kvůli vysokému napětí hodně pršet nebo pálit sluníčko, tak se přestěhovali jinam.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V té lokalitě, co jsme byly, bylo velkých mravenišť asi pět. S takovým počtem jsem se ještě nesetkala. Asi je tam něco, co jim vyhovuje.

      Vymazat
  6. Zámeček jistě zabavili posledním majitelům a nejspíš už se nenašel nikdo, kdo by o něj požádal v restituci. Jistě by tak nedopadl. Je to škoda i tak vypadá velmi zajímavě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, je to asi o penězích a různých povolení od úřadů na opravu a zvelebení.

      Vymazat
  7. Zajímal mě majitel a tak jsem šla zapátrat.MUDr. Edmund Karl Anton Bochner
    * 10.10.1853 Brno – † 20.8.1927 Brno, působil ve všeobecné nemocnici ve Vídni a poté jako vrchní obvodní lékař v Brně, oční lékař.
    https://encyklopedie.brna.cz/

    OdpovědětVymazat
  8. Bellissimo.
    Quante meraviglie ci sono nelle vicinanza di casa tua.
    Io sarei sempre fuori.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hai ragione. Prenditi il ​​tempo per esplorarlo.

      Vymazat
  9. Byl to pěkný a zajímavý výlet. Hádanku rozluštila Chudobka. Musím se podívat na mapu. Díky za tip.

    OdpovědětVymazat

Už to roste

 Máme už takový letitý zvyk, sázet přísady salátků a kedlubnů do foliovníku začátkem dubna. To proto, abychom na prvního máje se mohli radov...